omDigitalkameror.se

Jag följer egentligen inte så många bloggar regelbundet, där regelbundet innebär att jag bevakar rss-feedet i antingen google-reader eller favoritmenyn (jag använder inte bloglovin). Förutom mina närmsta vänners bloggar, som jag läser utav den enkla anledning att jag känner dem, så följer jag endast 5-6 bloggar. En av de bloggar, vars rss-feed jag följer, är omDigitalkameror.se. Sidan är bara några veckor gammal, men har redan stort utbud i inläggen och har blivit en intressant sida. Ibland undrar jag själv varför jag följer bloggen då foto inte är ett av mina största intressen, men jag tycker det skrivt en hel del spännande och inspirerande saker.

Jag har tidigare länkat till omDigitalkameror när det tävlade ut en Nikon D60.

kameramobil
Själv fotar jag till största del med min mobilkamera (se ovan, 3.2megapixel, Sony Ericsson K800i), det är smidigt eftersom jag alltid har mobilen med mig och då även kameran. Jag fotar inte tillräckligt mycket (eller snarare tillräckligt bra) för att lägga ner pengar på en dyr(are) kamera. Vi har en ny videokamera (Sony Handycam HDR-CX11E) hemma som också kan ta stillbilder av hög kvalité, men jag har ännu inte läst in mig på hur den fungerar.

För att vara en så pass ung sida tycker jag att omDigitalkameror är väldigt bra; man får nyheter om kameror fort och sidan ger hög kvalitet på inläggen. Självklart saknas det saker på sidan, vad annat kan man vänta sig av en sida på barnsben? Det som jag saknar själv, mest eftersom att jag inte är någon fantastisk fotograf, är antingen enkla guider eller några korta tips och knep för att få ett bra foto utan att vara expert. T ex vad ska man tänka på när man tar en bild angående ljus, skuggor, vinklar etc.? Vad får man för olika effekter om man tar en bild i olika slags ljus (exempelvis nattmörker, med/utan blixt, glödlampsbelysning, lysrörsbelysning, mm)? Sådana kortare tips och trix skulle jag se fram emot att läsa. Nu har det ju dykt upp en fotoskola, men där finns ännu bara information köpråd och bildbehandling. Jag ser fram emot mer.

Jag vet att många andra tycker att omDigitalkameror ska ha mer färg, men jag är inte helt överrens med dem. Självklart skulle det vara trevligare med lite färgglada foton i inlägg och menyer, men själva layouten tycker jag är snygg och stilrent. Det känns också seriöst med inte för mycket färg och mönster.

En annan sak jag tänkte på som skulle kunna vara kul är små fototävlingar alternativt utmaningar någon gång ibland. Det behöver ju egentligen inte vara något speciellt stort pris till det utan poängen ska istället vara att utvecklas som fotograf/bildredigerare. T ex så skriver omDigitalkameror en enklare guide om fotoredigering eller fotografering och uppmanar folk att ladda upp bilden på sin blogg/hemsida/flickr. På så sätt kan man själv se senare hur man har utvecklats och ifall man vill skulle kanske omDigitalkameror publicera de tre bästa bilderna på sin hemsida och länka till fotograferna. Till och från skulle det kanske också kunna dyka upp kortare utmaningar med enkla teman som höst eller bokrea. Varje person får tolka temat själv och fota (och redigera) en bild.

Det var bara lite tankar jag hade. För övrigt så kan man nu på omDigitalkameror vinna en inbjudan till Spotify som avslutas sista januari.



Andra om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tassar förbi o tipsar dig som tävlat hos mig tidigare att jag nu dragit i gång årets första tävling igen..där du har chansen att vinna ett presentkort från en finfin barnbutik:



http://uj76.blogspot.com/2009/01/tvlings-dax-hos-tant.html



Ha en bra dag!

2009-01-26 @ 10:43:41
URL: http://uj76.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback