Vad gör du för att bli en bättre medmänniska?

Vinn goodiebag hos Mogi.
Avslutas när hon fått in minst 100 bidrag.
Man ska skriva 3 saker man ska göra i år för att bli en bättre medmänniska.
Jag vill vinna den första goodiebagen med schampoo, miniklänning, mm.

Här är mina:

1. Miljön
För att människor ska må bra och vara friska måste de också leva i en bra och frisk miljö. Med allt förstörande av miljön som vi har nu kommer det inte att gå. Tidigare i år tog jag körkort, något som absolut har gjort mig latare, men inte mindre miljömedveten. Nu när det är sommar ska jag istället för att ta bilen eller åka buss cykla de 1,2 milen in till stan. Eller åka inlines. Om jag nu inte kan cykla så ska jag åka buss eller se till att samåka med så många personer i bilen som möjligt. Utöver det har jag bestämt mig för att bli nogare med var jag slänger vad. Papper i pappersinsamlingen, mat i komposten, glas till glasåtervinning, etc. Nu ska så lite som möjligt slängas rakt ner i papperskorgen!

2. Ungdomar

Till hösten har jag lovat mig själv att bli ledare för konfirmanderna i kyrkan. Jag minns själv konfirmationstiden som mycket lärorik och intressant även om jag inte tyckte om de andra konfirmanderna (eller om det var de som inte tyckte om mig). Jag vill i vilket fall ge tillbaka till höstens nya konfirmander lite av den visdom och glädje och livslust som min väg till konfirmationen gav mig. Sedan väljer de väg själva, jag vill bara hjälpa dem att finna sin egen väg.
En annan sak jag tänkt på som gäller ungdomar är detta ständiga supande i samband med andra evenemang. Jag har därför en tanke om att vara ute på nollningskvällarna i höst för att hjälpa till med de som kanske druckit lite för mycket eller de som råkat illa ut på andra sätt. Detta är dock bara en vision (att jag kommer göra det), jag vet inte hur det blir ännu.

3. Stötta och hjälpa
Jag har vänner som har det svårt. Det som jag ser framöver det här året är att jag ska stötta och hjälpa dem i vad de nu tar för sig och genom de svåra stunder som finns. Ge dem många kramar och visa att jag tycker om dem och att de inte ska oroa sig för saker i onödan, ta det som det kommer och glädjas åt de små stunderna och allt vad här finns. Det är vad jag kan göra. Visst vill jag även hjälpa andra människor och kanske stötta med pengar (rädda barnen, cancerfonder, annan forskning) , men till hösten blir jag student och kommer behöva så mycket pengar som är möjligt. Visst kan jag avvara någon tjuga då och då när jag går förbi en bössa, och det gör jag gladeligen om jag vet att det hjälper någon.



Läs även annat om , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Marica Rödebäck

Kanon, då är du med, lycka till..

Postat av: Marica Rödebäck

Grattis till en liquid X vibrator.

Du kan maila din adress till [email protected] så skickar jag vinsten snarast.

2008-06-06 @ 10:28:58
URL: http://rodeback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback